Benchmark Event

Benchmark Event är en årlig tillställning där vi uppmärksammar de privata och kommunala bostads- och fastighetsbolagen som av sina hyresgäster utsetts till de bästa hyresvärdarna.

Nominerade bolag | Benchmark Event 2018 | 8 februari

För trettonde året i rad kommer fastighetsbranschens prestigefyllda pris, ”Kundkristallen”, att delas ut. Vinnare blir de företag som av sina hyresgäster utsetts till Sveriges bästa hyresvärdar! Kundkristallvinnarna kommer att tillkännages under Benchmark Event på Berns Salonger, torsdagen den 8 februari. Nomineringarna har utsetts bland de stora och medelstora företag som under 2017 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo.

Priserna kommer att delas ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2017, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna Service, Produkt och Profil. Vinnare utses för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser. En nyhet inför årets event är kategorin Bästa Nyproduktion.

Nominerade bolag, kategorier och storleksklasser
De bolag som fått högst betyg av sina kunder i respektive kategori presenteras nedan. Kategorierna Högsta Serviceindex bostäder och Största lyft Serviceindex bostäder är indelade i tre storleksklasser.


HÖGSTA SERVICEINDEX:

500 – 2999 lägenheter
Amlövs Fastighetsförvaltning AB
Aranäs Fastigheter
KAB Fastigheter
MHS Bostäder

3000 – 8999 lägenheter
AB Skövdebostäder
Fastighets AB L E Lundberg
Vätterhem

9000+ lägenheter
AB Stockholmshem
AB Stångåstaden
Svenska Bostäder


STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX:

500 – 2999 lägenheter
AB Nykvarnsbostäder
MHS Bostäder
Varbergs Stenfastigheter AB

3000 – 8999 lägenheter
AB Väsbyhem
Förbo AB
HEBA Fastighets AB
Växjöbostäder AB

9000+ lägenheter
AB Stångåstaden
Bostads AB Mimer
Willhem AB


HÖGSTA SERVICEINDEX LOKALER:

Aranäs Fastigheter
Dahlqvists Fastighetsförvaltning AB
Rapp Fastigheter AB


STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX LOKALER:

Dahlqvists Fastighetsförvaltning AB
Ovanåkers kommun
Strängnäs Fastighets AB


HÖGSTA PRODUKTINDEX:

AB Skövdebostäder
Kungsörs Fastighets AB
Micasa Fastigheter


HÖGSTA PROFIL:

AB Skövdebostäder
Aranäs Fastigheter
Vätterhem


BÄSTA NYPRODUKTION:

HEBA Fastighets AB / Skanska
Köpings Bostads AB / NCC
Sveafastigheter Bostad / HMB Construction

Ladda ned nomineringarna som PDF här.

Program

13:00 Kaffe, mingel, fotografering

14:00 Välkomnande och inledning

14:30 Digitala fastigheter – vad är kundnyttan?
Björn Schenholm Ristborg, Affärsutveckling, Einar Mattsson Byggnads AB
Mikael Dimadis, VD, Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB

15:15 Rätt och fel för ökad kundnöjdhet på kort tid
Maria Säterdal, VD, Växjöbostäder AB

15:45 Integration – vad är bostadsbolagens roll?
Terje Johansson, VD, MKB Fastighets AB

16:15 Kaffe

16:45 Bra retorik ger en bättre kunddialog
Elaine Eksvärd, Retoriker, Föreläsare, Författare

17:30 Mingel

18:15 Prisutdelning Kundkristallen

19:00 Middag

Om Benchmark Event

Det är viktigt, och roligt, att belöna hårt och bra arbete. Fyllda kalendrar, deadlines och fokus på det dagliga arbetet gör dock att man alltför ofta glömmer bort detta. Benchmark Event är en årlig tillställning där vi uppmärksammar de privata och kommunala bostads- och fastighetsbolagen som av sina hyresgäster utsetts till de bästa hyresvärdarna. Kontinuerliga jämförelser skapar drivkraft, både internt och för hela branschen.

Syftet med Benchmark Event är både att lyfta fram de hyresvärdar som prioriterar sina kunder och satsar på en hög kvalitet, samt att skapa en plattform för erfarenhetsutbyten.

Det görs fantastiska insatser hela tiden och det finns dessutom en vilja att dela med sig kunskapen till branschkollegor, även internationellt. Våra tyska och österrikiska kundföretag är exempelvis mycket nyfikna på hur svenska bostadsföretag arbetar med sin kundservice. Förutom vårt största event på Berns Salonger i Stockholm, genomför vi ett antal olika mindre events och träffar runt om i Sverige och Tyskland.

AktivBo är specialister i bostads- och fastighetsbranschen och arbetar aktivt med att profilera vikten av kundnöjdhet. Vi ser det som en viktig del i vårt uppdrag att lyfta fram våra kundbolag på olika sätt, för att stödja best practice och förenkla nätverkande.

Bilder från Benchmark Event 2017